‘Publieke dienstverlening: ik ga ervan uit dat het werkt!’
Onderzoek van de Universiteit Leiden leert dat Nederlanders negatiever denken over slecht presterende publieke dienstverleners dan over slecht presterende private dienstverleners. Wat betekent dit voor jou in je werk als dienstverlener? Hoe communiceer je over je eigen succesvolle én falende dienstverlening, met je klanten maar ook met de media? Hoe zorgen we er met zijn allen voor dat de overheid adequaat inspeelt op de behoeften en verwachtingen van burgers? Ga op 1 april in gesprek met enkele directeuren dienstverlening vanuit de hele overheid.
Lunchbijeenkomst
Maandag 1 april van 12:00 – 14:00 uur
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Turfmarkt 147 (Hondsrugzaal M01-23), 2511 DP, Den Haag
Het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden onderzocht onder ruim 2.500 Nederlanders hoe zij de prestaties van publieke dienstverleners beoordelen. Welke beelden hebben burgers over de prestaties van overheidsdiensten? En maakt het daarbij iets uit of die diensten door private ondernemingen geleverd worden of door de overheid zelf? Eén tipje van de sluier kunnen we hier al oplichten: ook al gaat het om overheidsdienstverlening door een private onderneming, burgers houden de overheid altijd verantwoordelijk!
De onderzoekers presenteren op 1 april hun bevindingen, waarna we in gesprek gaan met enkele directeuren dienstverlening onder meer op het vlak van afvalverwerking, ambulancezorg en gemeentelijke en landelijke dienstverlening. Daarnaast neemt ook een directeur van een succesvolle commerciële dienstverlener aan de paneldiscussie deel.
De bijeenkomst wordt afgesloten met een verkenning van mogelijke opties voor vervolgonderzoek en toepasbaarheid in de praktijk.
Wil je aanwezig zijn bij deze lunchbijeenkomst? Klik dan op aanmelden. Voor meer informatie over de bijeenkomst kun je het programma raadplegen.
Benieuwd naar de bevindingen van de onderzoekers, klik dan op rapport voor de samenvatting en/of het integrale rapport van het onderzoek ‘Prestatiepercepties van burgers over publieke en private dienstverlening’.
De lunchbijeenkomst wordt georganiseerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in samenwerking met het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, het ministerie van Algemene Zaken en de Vereniging voor Overheidsmanagement.